Tekstgrootte  [-][+]
Jaarverslag 2013
Boetes voor benadelen concurrentie

Boetes voor benadelen concurrentie

Kopafbeelding;

ACM heeft KPN vier boetes van in totaal € 972.977 opgelegd , omdat KPN concurrenten, zoals Tele2 en Online, op haar koperen- en glazen netwerk heeft benadeeld bij de introductie van breedbanddiensten.

Concurrenten vooraf informeren

KPN moet concurrenten die toegang hebben tot haar netwerk minimaal twee maanden van tevoren informeren over nieuwe diensten. Op die manier staan alle aanbieders gelijk aan de start om te concurreren om nieuwe klanten. Concurrenten kunnen zo eenzelfde soort dienst in hun eigen aanbod opnemen of het tarief dat zij voor een bepaalde dienst aan consumenten rekenen aanpassen. Dit is onderdeel van KPN’s transparantieverplichting. KPN heeft zich hier bij de introductie van onder andere nieuwe breedbanddiensten niet aan gehouden.

Non-discriminatieverplichting

Tijdens de aankondigingstermijn van twee maanden mag KPN geen aanbiedingen doen aan consumenten. Dit voorkomt dat KPN alvast met een beter of goedkoper aanbod de markt op kan. Haar concurrenten hebben dan niet de mogelijkheid gehad de nieuwe dienst op het netwerk van KPN in hun eigen aanbod te verwerken. Dit is onderdeel van de non-discriminatieverplichting. Doordat KPN ondertussen zelf al wel aanbiedingen aan consumenten heeft gedaan, heeft zij zich niet aan de non-discriminatieverplichting gehouden. Daardoor hadden concurrenten ongelijke kansen.

Forse boetes

De boetes zijn verhoogd omdat het niet de eerste keer is dat KPN voor vergelijkbaar gedrag wordt beboet. Ook heeft KPN de overtredingen niet zelf ontdekt, gemeld en beëindigd, zoals zij met ACM heeft afgesproken in gedragsregels. ACM heeft de besluiten genomen in oktober 2013. KPN heeft bezwaar aangetekend tegen de boetebesluiten.