Jaarverslag 2013
Concurrentietoezicht

Kopafbeelding;

Bedrijven spreken soms met elkaar af om niet meer met elkaar te concurreren. Ze verhogen samen de prijzen of ze spreken af om niet in elkaars gebied te werken. Dit soort afspraken noemen we een kartel. Kartels zijn verboden volgens de Nederlandse en Europese regels. Ze verstoren de concurrentie en dat is slecht voor consumenten.

Kartels slecht voor concurrentie en consumenten

ACM let erop dat bedrijven geen verboden afspraken maken. ACM neemt maatregelen om de problemen die door een kartel ontstaan op te lossen. Zo legt ACM boetes op aan bedrijven die deelnemen aan een kartel. Medewerkers van bedrijven die hun eigen deelname aan een kartel melden bij ACM en volledig meewerken aan het ondezoek, betalen mogelijk minder of zelfs helemaal geen boete.

Minder kansen en hoge prijzen

Nieuwe bedrijven krijgen door kartels bijvoorbeeld geen eerlijke kans om hun producten te verkopen. Daardoor betalen consumenten vaak te hoge prijzen. Bestaande bedrijven verliezen aan concurrentiekracht, omdat ze in een kartel zitten. Zij hoeven bijvoorbeeld minder rekening te houden met scherpe aanbiedingen van concurrerende bedrijven. In een wereldwijde economie is het van groot belang dat onze ondernemingen vitaal en innovatief blijven. Zo kunnen zij ook de concurrentie aangaan met bedrijven uit het buitenland. Voor een open economie als Nederland is dat van groot belang.

Boetes en advies

In 2013 heeft ACM een aantal boetes opgelegd in kartelzaken. Er zijn opnieuw boetes opgelegd aan huizenhandelaren op executieveilingen. Eind 2011 had ACM’s voorganger NMa al veertien partijen beboet, in 2013 zijn nog eens 65 partijen beboet. In de relatief kleine leesmappen sector zijn ook boetes uitgedeeld voor het vormen van een kartel. Tot slot heeft ACM in een renovatieproject van huurwoningen de betrokken bouwbedrijven en woningcorporaties het advies gegeven om in de volgende fase van het project meer partijen toe te laten.