Tekstgrootte  [-][+]
Jaarverslag 2013
Toelating Transavia op budgetpier bevordert concurrentie

Toelating Transavia op budgetpier bevordert concurrentie

Kopafbeelding;

Transavia.com vroeg in het najaar van 2012 aan Schiphol om vanaf de budgetpier (H-pier) te mogen vliegen. Schiphol wees het verzoek van Transavia.com af, omdat het volgens de regels van Schiphol niet in aanmerking kwam voor de H-pier. ACM heeft bepaald dat Schiphol Transavia.com in ieder geval moet toelaten op de H-pier op momenten dat een langere tijd tussen het landen en opstijgen (omdraaitijd) geen hinder veroorzaakt bij andere vluchten.

Budgetpier

De H-pier is ook wel bekend als de ‘budgetpier’ omdat daar luchtvaartmaatschappijen af- en aanvliegen die bekend staan als prijsvechters. Onder meer easyJet, FlyBe en Air Berlin vliegen vanaf de H-pier. Omdat die pier niet is uitgerust met aviobruggen (‘slurven’), geldt dat de omdraaitijd van het vliegtuig korter wordt, waardoor de vlucht goedkoper kan worden aangeboden dan aan andere pieren op Schiphol. Toestellen hoeven immers niet te worden aan- en afgekoppeld bij het landen en opstijgen.

Voorwaarden voor gebruik budgetpier

Transavia.com was het niet eens met de regels die Schiphol hanteert voor het toewijzen van standplaatsen en diende daarover een klacht in bij ACM. De regels gaven voorrang aan maatschappijen die snel hun toestellen kunnen voorbereiden op een nieuwe vlucht. Tijdens piekuren mag Transavia.com van ACM gebruikmaken van de H-pier, op voorwaarde dat de omdraaitijd de hiervoor beschikbare tijd niet overschrijdt. Hierdoor komt een deel van de vluchten van Transavia.com in aanmerking voor het lagere tarief voor de H-pier en kunnen die ook sneller worden afgehandeld.

Labels