Tekstgrootte  [-][+]
Jaarverslag 2015
Campagne: “Durf te melden”

Campagne: “Durf te melden”

"Kopafbeelding: campagne Durf te melden"

Tijdens de campagne "Durf te melden" konden consumenten 3 weken lang anoniem hun klachten melden via een speciaal formulier. ACM wilde op deze manier achterhalen of er consumentenproblemen zijn die tot dan toe niet in beeld waren. ACM wilde hiermee onderzoeken of consumenten bepaalde problemen door een miskoop of misstand niet durfden te melden bij ConsuWijzer. Bijvoorbeeld omdat ze zich schamen voor het product of de dienst zelf, of omdat ze in een verkooptruc zijn getrapt.

'Schaamklachten'

Om de drempel voor consumenten te verlagen stond er op ConsuWijzer een top 10 van 'schaamklachten' die consumenten wellicht liever in vertrouwen melden.

Succes campagne Durf te melden

De campagne van ConsuWijzer om consumenten klachten te laten melden die ze eerder niet durfden te melden was een succes. ACM ontving via ConsuWijzer 100 meldingen via het speciale formulier en nog een aantal via sociale media. Ongeveer 25% daarvan ging over erotische producten, zoals het gebrek aan garantie daarop. Daarnaast kwamen er diverse meldingen binnen over datingsites en over incassotrajecten.

De dag na de start van de actie lag het bezoek op ConsuWijzer.nl 2,5 keer hoger dan gemiddeld. Hiermee heeft ACM laten zien dat zij via meldingen bij haar consumentenloket graag een compleet beeld krijgt van waar zich de grootste problemen voordoen.