Tekstgrootte  [-][+]
Jaarverslag 2015
Campagne: “Elke app heeft een prijs”

Campagne: “Elke app heeft een prijs”

"Kopafbeelding: campagne Elke app heeft een prijs"

ACM heeft met de campagne "Elke app heeft een prijs" consumenten bewuster gemaakt van de 'prijs' van apps. Hierdoor beseffen consumenten beter waar ze "ja" tegen zeggen. Consumenten betalen bij het installeren van een app op een smartphone of tablet vaak weinig of geen geld. Maar zij realiseren zich vaak niet dat ze bij de installatie toegang geven tot persoonlijke gegevens. Die gegevens zijn dan in feite het betaalmiddel.

Privacy paradox

Er is sprake van een 'privacy paradox'. De video die speciaal voor deze campagne gemaakt is, illustreert dit. Mensen hechten veel belang aan hun privacy online, maar als je vraagt naar concrete acties op dat punt, blijkt dat ze niet veel moeite doen om hun privacy online te beschermen. De video brengt daarom de online wereld naar de offline praktijk: zijn consumenten net zo snel bereid hun koffie te betalen met bijvoorbeeld de privéberichten op hun mobiel?

App controleren

Consumenten kunnen vóór het installeren, zelf controleren tot welke gegevens de app toegang wil. Dan kunnen zij daar wel of geen toestemming voor geven. Mogelijk is er een alternatieve app waarvoor consumenten moeten betalen, maar die tot minder gegevens toegang heeft. Bij sommige telefoons kunnen consumenten de instelling van apps na installatie nog wijzigen. ACM heeft voor deze campagne onder andere de samenwerking gezocht met 'Veilig internetten'. In aanvulling op de campagne 'Elke app heeft een prijs' konden consumenten op www.veiliginternetten.nl de 'APPK-check' doen. Een praktische knoppeninstructie waarmee consumenten eenvoudig de appinstellingen op hun mobiel kunnen aanpassen.

Aandacht voor de campagne

Uit de reacties op sociale media bleek dat het feit dat je apps vaak betaalt met je gegevens voor veel consumenten een eyeopener was. Uit het hoge aantal shares en likes via sociale media valt op te maken dat ACM hiermee aansluit bij een actueel consumententhema. De campagnevideo trok online veel aandacht en is via Facebook en Twitter volop gedeeld. In totaal is de video meer dan een half miljoen keer bekeken via Facebook en YouTube. Het aantal bezoekers aan de website van ConsuWijzer is ten tijde van de campagne verdubbeld.