Tekstgrootte  [-][+]
Jaarverslag 2015
Campagne: “Niet besteld? Geef geen geld!”

Campagne: “Niet besteld? Geef geen geld!”

Met de campagne "Niet besteld? Geef geen geld!" riep ACM consumenten op om onterechte rekeningen niet te betalen. Hiermee wil ACM schade bij consumenten voorkomen en het tegelijkertijd minder lucratief maken voor bedrijven om rekeningen te sturen voor vervolgzendingen waarmee de consument niet expliciet heeft ingestemd. Bedrijven benaderen consumenten regelmatig om gratis kennis te maken met hun producten of diensten. Het komt voor dat consumenten zich via deze proefzending automatisch abonneren op vervolgzendingen, terwijl consumenten hier niet expliciet mee akkoord zijn gegaan.

Terecht-checker

Consumenten konden aan de hand van de 'Terecht-checker' op ConsuWijzer nagaan of zij volgens de wet wel echt hebben ingestemd met betaalde vervolgzendingen en dus of zij deze moeten betalen of niet. Daarnaast staat op ConsuWijzer een voorbeeldbrief die consumenten naar incassobureaus en verzenders kunnen sturen om te laten weten dat ze niet gaan betalen en waarom niet.

Extra aandacht senioren

ACM heeft in deze campagne extra aandacht besteed aan het bereiken van senioren, omdat zij zich mogelijk eerder geïntimideerd voelen door incassobureaus. In online video's leggen Jeanine Janssen (Max Ombudsman), Eef van Opdorp (financieel deskundige) en Manon Vanderkaa (directeur ouderenbond Unie KBo) aan consumenten uit wat hun rechten zijn.

Verscherpt toezicht vervolgzendingen

ACM heeft tijdens deze campagne ook het toezicht verscherpt op ondernemingen die vervolgzendingen versturen. ACM heeft een boete opgelegd aan Lecturama uitgeverij. Consumenten die bij Lecturama een proefpakket voor een laag bedrag kochten, ontvingen daarna ongevraagd hobby- en verzamelpakketten waarvoor zij moesten betalen.

Daarnaast heeft ACM een boete opgelegd aan Calatus B.V., uitgever van het puzzelmagazine Editie Enigma, en 3 leidinggevenden. Het bedrijf werd beboet voor een oneerlijke handelspraktijk. Consumenten hadden in een enquête op internet interesse getoond in een gratis exemplaar van het puzzelblad. Vervolgens werden zij gebeld. Tijdens dit telefonische verkoopgesprek werd belangrijke informatie over het aanbod weggelaten, waardoor consumenten niet wisten dat ze een abonnement afsloten en wat dit zou kosten.

Landelijke media-aandacht

Dankzij de landelijke media-aandacht voor de campagne heeft ACM miljoenen consumenten bereikt. Het aantal meldingen bij ConsuWijzer over ongevraagde toezendingen is na de campagne tijdelijk verdubbeld. De campagnepagina met informatie en advies is maanden na de campagne nog steeds één van de best bezochte pagina's van ConsuWijzer. Dit heeft extra veel informatie opgeleverd voor het toezicht door ACM.