Tekstgrootte  [-][+]
Jaarverslag 2015
Campagne: “Reken af met verrassingen”

Campagne: “Reken af met verrassingen”

"Kopafbeelding: campagne Reken af met verrassingen"

In de campagne "Reken af met verrassingen" stond de betaalwijze van online aankopen centraal. Het online winkelen neemt toe. Het is belangrijk dat consumenten bewust kiezen hoe ze hun online aankopen betalen. Dit om te voorkomen dat consumenten hun geld kwijt zijn als webwinkels het product niet leveren of bij andere problemen.

Betaalwijze

Consumenten kunnen ervoor kiezen hun aankopen vooraf of achteraf te betalen, verzekerd en onverzekerd. Door bijvoorbeeld achteraf of verzekerd te betalen, is de consument zijn geld niet kwijt als er iets mis gaat. Bij sommige betaalwijzen waarbij de consument vooraf betaalt, kan hij ook zijn geld terugkrijgen als de webwinkel niet levert.

Een online video was onderdeel van de voorlichtingsactie. Hiermee trok ACM de aandacht van consumenten, terwijl ze meteen voorlichting kregen.

Online ShopScan

Met de Online ShopScan van ConsuWijzer kan de consument de betrouwbaarheid van een webwinkel nagaan. ACM kan optreden tegen webwinkels die niet leveren.