Tekstgrootte  [-][+]
Jaarverslag 2015
Oneerlijke praktijken bij incassobureaus

Oneerlijke praktijken bij incassobureaus

"Kopafbeelding: oneerlijke praktijken bij incassobureau's"

ACM heeft in 2015 de incassosector onderzocht. Dit deed zij naar aanleiding van onder meer meldingen van consumenten bij ConsuWijzer.

Uit het onderzoek bleek dat incassobureaus consumenten regelmatig duperen met hun werkwijze.

Incassobureaus:

  • Confronteren consumenten met onterechte vorderingen
  • Berekenen onterechte kosten en hun rekeningen zijn onduidelijk
  • Zetten consumenten op ontoelaatbare wijze onder druk om te betalen

Consumenten blijken niet of slecht op de hoogte van hun rechten als het gaat om incassotrajecten. ACM heeft aanwijzingen dat deze problemen regelmatig voorkomen bij een brede groep incassobureaus. Daarbij gaat het relatief vaak om kwetsbare consumenten.

Zowel ACM als de Autoriteit Financiële Markten (AFM) heeft bevoegdheden om hiertegen op te treden. Om de gesignaleerde problemen zo effectief mogelijk aan te gaan pakken, bundelen ACM en AFM hun krachten.