Tekstgrootte  [-][+]
Jaarverslag 2015
Telecommonitor

Telecommonitor

""

ACM heeft als wettelijke taak om ontwikkeling in de telecommunicatiesector te monitoren. ACM brengt daarom 4 keer per jaar de Telecommonitor uit. In deze monitor presenteert ACM een overzicht van de ontwikkelingen en trends op de verschillende telecommarkten op basis van cijfers van de belangrijkste partijen in de sector. De Telecommonitor vormt ook een belangrijke bron van informatie voor de marktanalyses van ACM. In die analyses bepaalt ACM of er op verschillende telecommarkten voldoende concurrentie is.

De Telecommonitor laat de ontwikkelingen zien op het gebied van:

  • Mobiele diensten
  • Vaste telefonie
  • Internet
  • Zakelijke netwerkdiensten
  • Televisie
  • Bundels

In 2015 heeft ACM 5 belangrijke ontwikkelingen geconstateerd. Mobiel dataverbruik is gestegen doordat steeds meer consumenten snelle 4G-verbindingen gebruiken. Ook vaste internetverbindingen zijn sneller geworden dankzij netwerkupgrades van KPN en Ziggo. Consumenten nemen steeds vaker een uitgebreidere bundel met internet, televisie, vaste telefonie en mobiele diensten af. Daarnaast blijft het aantal traditionele telefoonaansluitingen dalen. Tot slot, maken zakelijke klanten steeds meer gebruik van diensten over glasvezel.

4G zorgt voor sterke groei dataverbruik

Het mobiel datavolume is in het afgelopen jaar met 94% gestegen tot een verbruik van 28 miljard MB in het tweede kwartaal van 2015. Dit komt omdat klanten steeds vaker overstappen naar een abonnement met een 4G-verbinding en hogere databundels afnemen. Meer dan de helft van het datavolume wordt inmiddels verbruikt via een 4G-dataverbinding. Begin 2016 zullen alle providers (KPN, Vodafone, T-Mobile en Tele2) hun 4G-netwerk volledig hebben uitgerold. Vanaf dan zal het in 99% van het land mogelijk zijn om via ieder netwerk 4G te gebruiken. ACM verwacht dan ook dat het dataverbruik in 2016 verder toeneemt.

Het aantal mobiele belminuten is het afgelopen jaar gestegen tot 7,2 miljard minuten per kwartaal. OTT-telefonie diensten, zoals Skype en bellen via WhatsApp, lijken nog een relatief beperkte impact op het aantal mobiele belminuten te hebben. Een mogelijke verklaring is dat mobiele operators steeds vaker onbeperkte belbundels aanbieden, waarbij klanten gestimuleerd worden om via de operator te blijven bellen.

Snel, Sneller, Snelst

Het aantal internetverbindingen is het afgelopen jaar verder gegroeid tot ruim 7 miljoen aansluitingen. Nederland kent daarmee een zeer hoog gebruik van internet.

Inmiddels heeft 64% van de huishoudens een internetaansluiting met een snelheid van 30 Mbit/s of meer. Dit is het resultaat van de snelheidsverhogingen die door aanbieders zoals KPN en Ziggo zijn doorgevoerd. De komende kwartalen verwacht ACM een verdere stijging van internetsnelheid omdat KPN momenteel fors investeert in het sneller maken van zijn kopernetwerk door delen daarvan te verglazen en nieuwe technieken toe te passen. Daardoor kan KPN op koper snelheden van meer dan 100 Mbit/s realiseren. Op kabel- en glasvezelnetwerken zijn deze snelheden al langer mogelijk. Nederland ligt hiermee goed op koers met de Europese doelstellingen. In 2020 moet voor alle huishoudens internet met een snelheid van minimaal 30 Mbit/s beschikbaar zijn.

De behoefte aan bandbreedte neemt verder toe. Een deel van de gebruikers heeft daarbij behoefte aan zeer snel internet van 100 Mbit/s of meer. Met zo'n snelle verbinding kan een heel gezin tegelijk op internet surfen, tv-kijken en gemiste programma's streamen. Glasvezel biedt de snelste verbindingen, en wordt daardoor steeds populairder. In het afgelopen jaar is het aantal glasvezelverbindingen met een snelheid boven de 100 Mbit/s gegroeid met 63% tot 335 duizend aansluitingen. Het aantal huishoudens waar een glasvezelaansluiting ligt is 2,4 miljoen. Daarvan heeft 792 duizend een abonnement. De uitrol van glasvezel ligt nu wel op een lager peil. Dit komt omdat KPN zich nu meer richt op het sneller maken van zijn kopernetwerk.

In het afgelopen jaar heeft KPN succesvol zijn marktaandeel weten te vergroten op de markt voor internettoegang. De groei van KPN op deze markt is vooral ten koste gegaan van het marktaandeel van kabeloperators. Verder verwacht ACM dat de introductie van ontbundelde toegang (VULA) op koper en de continuering van glastoegang ervoor zullen zorgen dat toetreders, zoals Vodafone en Tele2, ook gaan profiteren van de netwerkupgrades die KPN doorvoert.

Concurrentie internetaanbieders verschoven naar alles-in-1-pakket

Steeds meer providers richten zich op het aanbieden van 'quad play': 4 diensten in 1 pakket met vaste telefonie, mobiel, televisie en internet. Het aantal quad play-abonnementen is in 2015 met 89% gestegen tot 600 duizend aansluitingen. Ook het aantal consumenten dat vaste telefonie, internet en televisie bij 1 aanbieder afneemt groeit door. Deze groei gaat voornamelijk ten koste van losse internet-, bel- (vast en mobiel), en televisieabonnementen. Providers bieden steeds vaker extra korting en/of diensten aan klanten die een alles-in-1 abonnement afnemen.

Sterke afname traditionele telefoonaansluitingen

De belangrijkste trend op de markt voor vaste telefonie is dat het aantal VoB (Voice over Broadband) aansluitingen het afgelopen jaar verder is gestegen. Dit gaat ten koste van de traditionele verbindingen (ISDN/PSTN).

Op de markt voor enkelvoudige telefonie is het aantal PSTN-verbindingen met bijna 250 duizend aansluitingen afgenomen. Op dit moment zijn er nog 1 miljoen actieve PSTN-aansluitingen. Verder is het aantal traditionele telefonieaansluitingen op de zakelijke markten voor telefonie (tweevoudige en meervoudige aansluitingen) afgenomen. Deels komt dit doordat bedrijven met minder aansluitingen toe kunnen, en deels doordat bedrijven overstappen op nieuwe varianten van telefoniediensten, zoals Hosted Voice. Daarbij staat de telefooncentrale niet meer bij de klant, maar in de 'cloud'.

Stijging zakelijke diensten over glasvezel

Het aantal zakelijke glasvezelverbindingen is in 2015 met meer dan 4% gestegen tot bijna 44 duizend aansluitingen. Een mogelijke reden is dat zakelijke eindgebruikers steeds vaker gebruik maken van clouddiensten, waarbij relatief hoge down- en uploadsnelheden nodig zijn. Zakelijke eindgebruikers kiezen steeds vaker voor een zakelijke glasaansluiting om aan hun groeiende behoefte aan bandbreedte te kunnen voldoen.

Ook voor de zakelijke markt geldt dat door het verbeteren van het kopernetwerk er soms minder noodzaak is om op glasvezel over te stappen. Voor veel zakelijke klanten is kabel vaak geen alternatief, omdat dit netwerk vaak niet ligt op bedrijventerreinen.

Telecommonitors