Tekstgrootte  [-][+]
Jaarverslag 2015
Verouderde internettechniek van KPN stopt

Verouderde internettechniek van KPN stopt

""

ATM is een verouderde techniek voor bijvoorbeeld het leveren van snel internet. Omdat er voldoende alternatieven zijn, heeft ACM aan KPN toestemming gegeven om in 2015 te stoppen met het aanbieden van ATM. Dit leidt tot kostenbesparingen, die uiteindelijk ten goede komen aan de consument.

ATM is verouderde techniek

Vanaf het einde van de jaren 90 stapte Nederland massaal over op breedbandinternet. KPN introduceerde destijds ATM (Asynchronous Transfer Mode), een techniek die snel internet mogelijk maakte. In veel huishoudens kwam een DSL-modem te hangen. Snel internet is en was belangrijk voor onze economie en voor ons sociale verkeer. Via ATM liepen naast snel internet ook nog andere diensten die om een betrouwbare snelle verbinding vroegen. Inmiddels is de techniek 15 jaar verder. Begin 2015 was al bijna heel Nederland overgestapt op ethernet voor snel internet. Deze nieuwe techniek levert nog snellere en betere verbindingen op dan ATM. KPN ontwikkelt niets meer voor deze techniek: oude programma's krijgen geen update meer en KPN maakt geen hardware meer. Onderhoud is inmiddels relatief duur geworden. De enige afnemer van gereguleerde ATM was nog Tele2. Zij verhuren hun lijnen weer door aan andere afnemers. Zij gebruiken die lijnen voor bijvoorbeeld rechtstreekse verbindingen tussen vestigingen van een bedrijf of voor een teleconferentie.

KPN mag ATM uitschakelen

KPN had ACM verzocht om ATM in 2015 te mogen uitschakelen. Afnemers van ATM waren al een paar jaar op de hoogte van de wens van KPN om te stoppen met ATM. ACM heeft beoordeeld of er voldoende alternatieven voor ATM beschikbaar zijn. Dat was in 2015 het geval. Er waren in 2015 nog een paar duizend zakelijke gebruikers van ATM en die hebben inmiddels afscheid moeten nemen van deze verouderde techniek.

Lagere kosten

Door het uitschakelen van ATM bespaart KPN kosten. Uiteindelijk komen deze kostenbesparingen ten goede aan de Nederlandse consumenten en bedrijven. ACM vond het daarom niet langer verantwoord om de Nederlandse consumenten en bedrijven te laten opdraaien voor deze onnodige extra kosten.