Tekstgrootte  [-][+]
Jaarverslag 2016
ACM zorgt voor duidelijke informatie consument

ACM zorgt voor duidelijke informatie consument

In 2016 is de ACM opgetreden tegen meerdere partijen die consumenten geen duidelijke tarieven en voorwaarden oplegden. Dit leidde tot:

  • Boetes voor webwinkels die consumenten niet goed informeerden
  • Het aanspreken van de autobranche op autorijklaarkosten

Boetes voor webwinkels die consumenten niet goed informeren

De ACM heeft voor in totaal 505.000 euro boetes opgelegd aan 5 webwinkels in de modebranche. Zij informeerden consumenten op hun website onvoldoende over de regels die gelden bij het annuleren van hun aankoop. Dit betekende dat consumenten niet wisten waar ze recht op hadden, zoals dat het volledige aankoopbedrag, inclusief bezorgkosten, tijdig moet worden terugbetaald. Tegen het besluit van de ACM hebben 4 van de 5 webwinkels bezwaar gemaakt. Vervolgens zijn 3 webwinkels tegen het besluit van de ACM in beroep gegaan. Deze procedures lopen door in 2017.

Daarnaast heeft de ACM een boete opgelegd van 500.000 euro aan webwinkels en hun directeuren voor het overtreden van de regels voor terugbetaling bij annulering van bestellingen. De eigenaar van de webwinkels is in bezwaar en beroep gegaan tegen het besluit van de ACM. Deze procedure loopt door in 2017.

Ook heeft de ACM in de reisbranche een boete van 350.000 euro opgelegd aan een bedrijf voor het onjuist vermelden van reisprijzen op zijn website. Het bedrijf vermeldde de prijs van reizen en losse vliegtickets onjuist omdat niet alle bijkomende kosten direct bij de geadverteerde prijs werden getoond. Pas later in het boekingsproces kwamen deze kosten bovenop de prijs. Hierdoor konden consumenten de verschillende aanbiedingen niet met elkaar vergelijken. Al eerder had de ACM reisaanbieders daar op gewezen. Het bedrijf is tegen het besluit van de ACM in bezwaar en vervolgens in beroep gegaan. Deze procedure loopt door in 2017.

Autobranche moet onvermijdbare kosten opnemen in de prijs

De ACM heeft de autobranche opgedragen om de prijzen van nieuwe auto's duidelijker te maken. Uit onderzoek blijkt namelijk dat consumenten bij de autodealer bijna altijd meer betalen dan in de advertentie staat aangegeven. Dat komt door de zogenaamde 'autorijklaarkosten' die de autodealer in rekening brengt bovenop de adviesprijs. Dat bedrag kan oplopen van 600 tot wel 1.500 euro per auto.

Na 1 november 2016 kunnen importeurs een last onder dwangsom of een flinke boete krijgen als de onvermijdbare kosten niet in de adviesprijs zitten. Begin 2017 zal de ACM eventuele handhavingsacties bekend maken.