Tekstgrootte  [-][+]
Jaarverslag 2016
Is bundeling goed of slecht voor consumenten?

Is bundeling goed of slecht voor consumenten?

De ACM is in 2016 een onderzoek gestart om te bepalen of de bundeling van telecomproducten positief of negatief uitpakt voor consumenten.

Wat is bundeling?

Consumenten nemen telefonie, internet en televisie steeds vaker af in één totaalpakket. In het afgelopen jaar zijn ze dit ook steeds vaker gaan combineren met mobiele diensten. Consumenten krijgen bundels vaak tegen betere voorwaarden aangeboden dan wanneer ze alles los kopen. Deze bundeling van diensten zorgt er ook voor dat consumenten minder gemakkelijk overstappen.

Keuzes in verschillende soorten aanbod en diensten

We kijken in het onderzoek ook naar de keuzevrijheid bij zogenoemde 'content' diensten. Denk hierbij aan het aanbod in televisiekanalen en video on demand. Sommige diensten, zoals Netflix, zijn voor iedereen beschikbaar. Deze diensten kan een consument bestellen zonder bemoeienis van de internetaanbieder. Andere diensten, zoals Fox Eredivisie Live, zijn alleen te bestellen via een TV-aanbieder. Ook zijn er diensten, zoals Ziggo Sport, die in eigendom zijn van een internetaanbieder die deze doorverkoopt aan andere internetaanbieders. Tot slot bieden internetaanbieders soms diensten exclusief aan, zoals KPN de serie Brussel en Ziggo de serie Game of Thrones. De ACM onderzoekt de voor- en nadelen van deze verschillende manieren van het aanbieden van diensten voor de consument.