Concentratie groothandelsmarkt voor drogisterijen

De ACM keurde 2 overnames door Holland Pharma goed, een groothandel in drogisterijartikelen. Er blijft voldoende concurrentie over en consumenten houden voldoende keuzes.

Overname van DA door Holland Pharma

In april 2016 gaven we groen licht voor de overname van DA door Holland Pharma. Hiermee kwamen zowel de groothandel als de winkels van DA in handen van Holland Pharma. Na de overname bleef er voldoende concurrentie tussen groothandels en winkels over. Voor consumenten bleef er ook nog voldoende keuze over omdat zij na de overname ook bij verschillende andere drogisterijketens terecht kunnen, zoals Etos, Trekpleister en Kruidvat. Ook zijn veel drogisterijartikelen verkrijgbaar in supermarkten, apotheken en via internet.

Overname van FACO door Holland Pharma

Eind 2016 mocht Holland Pharma ook FACO overnemen. We deden hiervoor uitgebreid onderzoek naar de groothandelsmarkt voor drogisterijen. In dit geval wilden namelijk 2 belangrijke groothandels voor zelfstandige drogisterijen samengaan. Dit zijn ook groothandels met elk hun eigen winkelformule. Een te sterke positie van deze partijen kan leiden tot hogere prijzen en slechtere service.

De ACM concludeerde dat er genoeg andere groothandels overblijven na de overname, zoals Vriesia en Unipharma. Bovendien kan Holland Pharma niet zomaar de prijzen verhogen. Teveel consumenten zullen dan namelijk overstappen naar concurrenten, zoals Etos, Trekpleister of Kruidvat.