Concurrentie financiële sector

De ACM wil de concurrentie in de financiële sector stimuleren. Daarom doen we met de Monitor Financiële Sector (MFS) continu onderzoek naar concurrentieproblemen. De ACM doet aanbevelingen aan beleidsmakers, de sector zelf of andere belanghebbenden. Op die manier draagt de ACM, naast haar reguliere toezicht, bij aan gezonde concurrentie in de financiële sector.

Nummerbehoud bankrekening

"Europa, maak werk van nummerbehoud bij overstap bank". Dat was onze boodschap aan de Europese Commissie naar aanleiding van het onderzoek naar de mogelijkheden van consumenten om hun betaalrekeningnummer mee te nemen naar een andere bank. De ACM wil graag dat mensen die van bank wisselen hun betaalrekeningnummer kunnen behouden. Wij denken namelijk dat dit de beste manier is om consumenten gemakkelijk te laten overstappen. De mogelijkheid tot eenvoudig overstappen houdt banken scherp en er ontstaat meer concurrentie. De directe baten voor Nederlandse consumenten en bedrijven liggen de komende 10 jaar op ongeveer 400 miljoen euro.

FinTech-ontwikkelingen betalingsverkeer

De opkomst van bedrijven die technologie gebruiken om financiële diensten aan te bieden ('FinTech') heeft de potentie om een grote impact te hebben op de financiële sector. In 2016 zijn we een studie gestart naar FinTech-ontwikkelingen in het betalingsverkeer. Daaraan voorafgaand deden we de oproep 'FinTech en concurrentie' en organiseerden we het seminar 'Wat betekent FinTech voor toezicht?'.

Het doel van het onderzoek is om vast te stellen welke belemmeringen FinTech bedrijven ondervinden om met bestaande dienstverleners te concurreren en wat de risico's zijn op nieuwe dominante netwerken of platforms in het betalingsverkeer.

Voordeel van shoppen voor financiële producten

Consumenten kunnen honderden euro's besparen als ze goed "shoppen" bij het aanschaffen van financiële producten zoals verzekeringen, hypotheken en leningen. De ACM heeft in 2016 voor 15 financiële producten op een rij gezet hoeveel voordeel er per huishoudtype te behalen valt. Het precieze voordeel verschilt per consument, maar kan oplopen tot meer dan 2.000 euro.

Overstappende consumenten houden bedrijven scherp. Immers, ze moeten hun producten en diensten aantrekkelijk maken én houden om klanten te winnen en te binden.