Tekstgrootte  [-][+]
Jaarverslag 2016
Consumenten kiezen vaker voor vast en mobiel in één pakket

Consumenten kiezen vaker voor vast en mobiel in één pakket

Het vier-in-één-pakket verovert terrein. In een dergelijk pakket nemen huishoudens televisie, internet, vaste telefonie en mobiele diensten in één abonnement tegelijk af.

Toename vier-in-één-pakketten

In 2016 groeide het aantal huishoudens met een vier-in-één-pakket met 33% ten opzichte van een jaar eerder. Ruim 1 op de 10 huishoudens heeft nu een vier-in-één-pakket (716.000 aansluitingen). Deze groei kan ontstaan doordat huishoudens met verschillende losse abonnementen hun abonnement vervangen door een vier-in-één-pakket. Naast vaste diensten nemen ze dan ook hun mobiele diensten af in hetzelfde abonnement bij dezelfde aanbieder. De ACM ziet hierin de resultaten van marketingacties van telecomaanbieders. Zij stimuleren klanten met aantrekkelijke kortingsacties of extra zenders om meer diensten af te nemen.

Verwachtingen 2017

De ACM verwacht dat het marktaandeel van vier-in-één-pakketten in 2017 blijft groeien. De joint venture van Vodafone/Ziggo stelt deze telecomaanbieder beter in staat om deze pakketten aan te bieden. Nu T-Mobile het vaste netwerk van Vodafone overneemt, kan deze telecomaanbieder ook starten met een vast-mobiel aanbod. En ook Tele2 kan dit met het eigen mobiele netwerk en zijn vaste klantenbase.