Duidelijke tarieven en voorwaarden

Consumenten hebben veel te kiezen. Maar kunnen ze ook een goede keuze maken? Dat kan alleen als de tarieven en voorwaarden voor de aankoop vooraf duidelijk zijn.

Wat is het probleem?

Bij sommige producten blijkt pas tijdens het aankoopproces dat er steeds meer kosten bijkomen. Denk aan servicekosten bij de aankoop van theater- en concertkaartjes. Of de kosten voor het rijklaar maken van een auto. We noemen dat 'sluipkosten'. Bedrijven moeten consumenten vóór de koop duidelijk informeren over de prijs en alle bijkomende kosten. En over de voorwaarden behorende bij de aankoop. Bedrijven zijn dat niet alleen verplicht aan consumenten, maar ook aan elkaar. Want bedrijven die onduidelijk zijn over prijzen en voorwaarden zorgen voor oneerlijke concurrentie.

Wat hebben we bereikt in 2016?

In 2016 zijn we meerdere keren opgetreden tegen bedrijven die consumenten niet duidelijk vooraf hebben geïnformeerd. Daarnaast hebben we onderzoek gedaan naar de overstapdrempels die consumenten ervaren in de telecommarkt.