Inzicht in tarieven en voorwaarden

In 2016 deden we onderzoek om meer te weten te komen over tarieven en voorwaarden van energie- en telecomaanbieders. We wilden weten wat dit betekent voor consumenten.

Energieconsument steeds beter geïnformeerd

De ACM concludeert na onderzoek dat consumenten het aanbod van het energiebedrijf nu beter kunnen begrijpen en vergelijken. De energieleveranciers hebben hiervoor een aantal stappen gezet. Soms moest de ACM daarbij druk uitoefenen door een last onder dwangsom op te leggen. De consument krijgt duidelijke en goed vergelijkbare aanbiedingen dankzij het zogenaamde 'aanbod op maat'. Hierdoor weet de consument vooraf wat hij gaat betalen en voor hoe lang. Bovendien melden leveranciers prijswijzigingen vooraf duidelijk, zodat klanten een keuze hebben om gebruik te maken van een betere aanbieding. Tot slot informeren leveranciers klanten nu duidelijk over de manier waarop het contract wordt voortgezet na afloop van de contractduur.

Als laatste stap richten we nu onze aandacht op de jaar- en eindafrekeningen. Die moeten ook duidelijker.

Onduidelijke voorwaarden telecomdiensten

De ACM heeft in het voorjaar van 2016 onderzoek gedaan onder consumenten naar hun gedrag op de telecommarkt. Zo is consumenten gevraagd of zij vinden dat het gemakkelijk is om over te stappen naar een andere aanbieder. Ook is onderzocht of zij vinden dat zij de verschillende aanbiedingen gemakkelijk kunnen vergelijken.

Eén van de uitkomsten van het onderzoek is dat consumenten het lastig vinden om de prijzen van aanbieders van telecomdiensten te vergelijken omdat de voorwaarden van de producten onduidelijk zijn. De ACM heeft de aanbieders van telecomdiensten hierop aangesproken.