Online platforms onder de loep

In 2016 hadden we aandacht voor online platforms. Online platforms brengen verschillende groepen gebruikers samen, zoals aanbieders enerzijds en consumenten anderzijds.

Start marktstudie online video platforms

In september kondigden we de start aan van een marktstudie naar online platforms waarop video's worden aangeboden. Michiel Denkers, directeur Mededinging van de ACM, vertelde in een video over de rol van online platforms en de marktstudie over video streaming platforms. We kijken niet alleen naar de platforms zelf, maar ook naar de bedrijven eromheen. Dat zijn bijvoorbeeld adverteerders, digitale marktplaatsen waarop advertentieruimte wordt gekocht en verkocht, en producenten van inhoud van de sites. Dit is een sterk groeiende markt en een markt waarop ook grote nationale en internationale ondernemingen actief zijn.

Artikel: Grote platforms, grote problemen?

Tegelijk met de start van de marktstudie publiceerde de ACM het artikel 'Grote platforms, grote problemen?'. Dit artikel gaat over de voor- en nadelen van platforms voor consumenten en concurrentie. Platforms bieden voordelen voor consumenten en aanbieders, en kunnen ook snel heel groot worden. Een sterke positie in de markt brengt echter ook risico's met zich mee. De ACM zal per geval een afweging maken van deze voor- en nadelen. Verder is het voor goed toezicht op online platforms nodig dat we onze kennis over de werking van platformmarkten vergroten en in contact zijn met marktpartijen.

Monitoring toezeggingen online hotelboekingsplatforms

We zijn in de zomer van 2016 ook een onderzoek gestart naar de effecten van de wijzigingen in contracten tussen hotels en online hotelboekingssites. In juli 2015 hebben de online hotelboekingssites Booking.com en Expedia de 'laagste-prijsgarantie' die deze websites hadden met hotels versoepeld. De oude voorwaarde was dat de prijs van hotelkamers op alle verkoopkanalen van de hotels gelijk moest zijn. Na de wijzigingen mogen hoteliers onder andere verschillende kamerprijzen hanteren op verschillende hotelboekingssites, wat de concurrentie tussen boekingssites kan versterken.

De ACM, mededingingsautoriteiten van 9 andere EU-lidstaten en de Europese Commissie voeren het onderzoek samen uit. De resultaten van dit onderzoek dragen bij aan de beslissing van de toezichthouders om wel of geen verdere actie in deze sector te ondernemen.

Voldoende keuze bij bezorgen en afhalen van maaltijden

De ACM deed ook vooronderzoek naar de gelijke-prijsgarantie die het platform Thuisbezorgd.nl overeenkomt met aangesloten restaurants. Hierdoor hanteren restaurants dezelfde prijzen op hun eigen website én de website van Thuisbezorgd.

De ACM concludeerde dat consumenten en restaurants voldoende keuze hebben voor het laten bezorgen of afhalen van maaltijden. Daarnaast houdt de ACM er rekening mee dat er veel verandert op het gebied van het bestellen, afhalen of bezorgen van maaltijden. Zo komen er steeds nieuwe spelers op de markt met nieuwe concepten die de bestaande online platforms uitdagen. De 'gelijke-prijsgarantie' levert daarom volgens ons op dit moment geen nadelige effecten op voor consumenten. Daarom zagen we geen aanleiding om nader onderzoek te doen.