Ontwikkelingen op ConsuWijzer

We houden de ontwikkelingen in vragen, klachten en meldingen op ConsuWijzer goed in de gaten. Dat levert voor 2016 enkele opvallende trends op. Ook hebben we inzicht gekregen in populaire onderwerpen.

Trends op ConsuWijzer in 2016

Consumenten lijken met behulp van ConsuWijzer steeds beter in staat te zijn om zelf hun recht te halen bij bedrijven. Dat blijkt onder meer uit een groeiend aantal consumenten dat in 2016 de voorlichting, tools, voorbeeldbrieven en stappenplannen op Consuwijzer.nl gebruikte.

In 2016 werd de website ConsuWijzer.nl 2,8 miljoen keer bezocht: een stijging van 12% ten opzichte van 2015.

Ook haalde de consument haalde in 2016 vaker zijn recht. Het bellen en e-mailen met ConsuWijzer hielp consumenten goed om in actie te komen tegen bedrijven die oneerlijk handelen. Dat blijkt uit klanttevredenheidsonderzoek dat de ACM heeft laten uitvoeren. De helft van de ondervraagde consumenten zei na het contact met ConsuWijzer stappen te gaan nemen om zijn recht te halen. Driekwart van de ondervraagde consumenten zet die stappen binnen 2 weken. En 40% van hen zegt dat het probleem daardoor is opgelost.

Welke onderwerpen waren in 2016 populair?

De meest gebruikte hulpmiddelen op Consuwijzer.nl waren de voorbeeldbrieven die consumenten gebruiken om hun recht te halen bij een bedrijf.

De ruim 100 voorbeeldbrieven zijn in 2016 samen bijna 400.000 keer bekeken.

Ook populair was voorlichting over wat een incassobureau wel en niet mag. En wat je tegen oneerlijke incassopraktijken kunt doen. Dit was het gevolg van onze publiekscampagne over oneerlijke incassopraktijken.

Andere onderwerpen waarvoor consumenten ConsuWijzer veel benaderden waren in 2016:

• Hoe kom ik van een ongevraagde vervolgzending of ongevraagd abonnement af?
  • Hoe zeg ik een abonnement of contract op?
  • Wat zijn mijn rechten bij koop op afstand (via een webwinkel, telefonisch of op straat)?
  • Het product deugt niet, wat kan ik doen?