Publiekscampagnes in 2016

De ACM voerde vanuit ConsuWijzer 4 publiekscampagnes over actuele consumententhema's.

Het bieden van handelingsperspectief aan consumenten stond voorop bij de campagnes. Dit zie je terug in onze boodschappen van de 4 campagnes:

1. 'Check je incassobrief op consuwijzer.nl'
  2. 'Betaal niet voor onzinacties'
  3. 'Meld nep-beoordelingen op internet'

Campagne: 'Oneerlijke incassopraktijken'

De grootste campagne van ConsuWijzer in 2016 was de campagne over oneerlijke incassopraktijken. Onder het motto: 'Incasso? Betaal, maar alleen als het klopt' voerde ConsuWijzer samen met de AFM een consumentencampagne tegen oneerlijke incassopraktijken.

Het doel van de campagne was consumenten bewust te maken van oneerlijke incassopraktijken en op te roepen om alleen te betalen als een incassobrief klopt. Op ConsuWijzer.nl stonden een campagnefilmpje, voorbeeldbrieven en interactieve tools waaronder een Incassobrief Checker, waarmee consumenten eenvoudig kunnen nagaan of een incassobrief wel terecht is en of de kosten kloppen. Klopt het niet, dan vinden consumenten via de tool meteen de juiste voorbeeldbrief om te reageren naar de ondernemer of het incassobureau.

Wat hebben we gedaan en wat hebben we bereikt?

• Het persbericht voor onze campagne werd landelijk opgepikt door vrijwel alle relevante media, waaronder radio en televisie, landelijke- en regionale dagbladpers, consumenten- en publieksmedia en vakmedia
  • Voor de campagne is ook een radiospot gemaakt die 2 weken lang werd uitgezonden en 3,5 miljoen mensen heeft bereikt
  • Een korte versie van het campagnefilmpje is 3,2 miljoen keer vertoond als reclamespot voorafgaand aan tv-programma's op Uitzending gemist en 358.000 keer bekeken als advertentiespot op YouTube
  • Via sociale media is met een serie Facebookberichten en tweets veel extra bereik gegenereerd want ruim 1,5 miljoen mensen bekeken via deze kanalen het campagnefilmpje
  • Via 8 maatschappelijke partners hebben we de campagne extra onder de aandacht gebracht bij specifieke doelgroepen
  • De campagne leverde tijdens en na de campagneperiode veel extra meldingen op en veel extra websitebezoek, ook over andere onderwerpen
  • De spontane naamsbekendheid van ConsuWijzer is hierdoor gestegen

Campagne: 'Betaal niet voor onzinacties'

In de aanloop naar de Paas- en Pinksterdagen voerde ConsuWijzer de campagne 'Betaal niet de prijs voor onzinacties' via sociale media. De campagne riep consumenten op om nepaanbiedingen en onzinacties te negeren en bij ons te melden. De Facebook-berichten werden bijna 0,5 miljoen keer vertoond aan de doelgroep en leverden bruikbare meldingen op bij de frontoffice van ConsuWijzer.

Campagne: 'Deel je ervaring met online reviews'

In juni riepen we consumenten via de landelijke pers en sociale media op om hun ervaringen te delen met beoordelingen op internet. Steeds meer webwinkels en online platforms plaatsen deze zogenaamde reviews bij consumentenproducten en diensten zoals huishoudelijke apparatuur, hotels, restaurants en vakanties. De vraag is hoe betrouwbaar een 5-sterren beoordeling of een hoog rapportcijfer is. Zegt dat iets, of worden consumenten op het verkeerde been gezet? De oproep leverde bruikbare meldingen op bij de frontoffice van ConsuWijzer. Het persbericht werd opgepakt door een paar landelijke media. Onze Facebook-berichten (in totaal 4) werden bijna 200.000 keer vertoond aan de doelgroep.

Campagne: 'Kom in actie voor je online privacy'

In oktober nam de ACM deel aan de landelijke publiekscampagne Alert Online van het overheidsplatform veiliginternetten.nl. Alert Online vestigt de aandacht op het belang van veiligheid en privacy op internet. Hieraan namen 200 maatschappelijke en commerciële partijen deel.

De campagne leverde enkele publicaties op in de landelijke media. Onze Facebook-berichten (in totaal 4) genereerden bijna 500.000 vertoningen en werden in totaal 600 keer gedeeld. De campagnepagina met onze tips werd 23.000 keer bezocht. 4.800 bezoekers maakten gebruik van een link naar www.veiliginternetten.nl voor meer informatie.