Tekstgrootte  [-][+]
Jaarverslag 2016
Snelle aanpak ACM beschermt consument

Snelle aanpak ACM beschermt consument

De ACM wil schadelijk gedrag van bedrijven waarvan consumenten last hebben zo snel mogelijk stoppen. Soms komen er over een bepaalde praktijk of over een bepaald bedrijf veel meldingen binnen. De ACM gaat dan na of de zaak zich leent voor een snelle aanpak. Daarmee kan zij problemen voor consumenten op een snelle en efficiënte manier oplossen met een duurzaam resultaat.

Maaltijdbox opzeggen gemakkelijker

In 2016 heeft de ACM met een snelle gerichte aanpak ervoor gezorgd dat consumenten hun abonnement voor een maaltijdbox makkelijker konden opzeggen. De ACM heeft namelijk de 6 grootste aanbieders van maaltijdboxen gedwongen om zich te houden aan de wettelijke bedenktermijn. En hierover consumenten actief te informeren. We houden in de gaten of alle aanbieders van abonnementen voor maaltijdboxen zich aan de regels houden.

Informatie van NS duidelijker

Ook zorgde de ACM in 2016 met een snelle aanpak ervoor dat de informatie die de Nederlandse Spoorwegen (NS) op zijn website en per e-mail verstrekte, aangepast werd. De NS informeerde consumenten op sommige punten namelijk onjuist of onduidelijk. Vooral de informatie over het opzeggen van abonnementen voldeed niet.