Veranderingen in het telecomlandschap

De ACM volgt de ontwikkelingen in het Nederlandse telecomlandschap op de voet. In 2016 waren er 2 belangrijke ontwikkelingen:

1. Met de Europese goedkeuring voor de fusie Vodafone-Ziggo is er een belangrijke aanbieder op de Nederlandse telecommarkt verdwenen
  2. In Brussel werkt de Europese Commissie aan een herziening van het telecombeleid

Fusie Ziggo - Vodafone

In augustus 2016 gaf de Europese Commissie onder voorwaarden goedkeuring aan de gezamenlijke onderneming Ziggo/Vodafone. Door deze samenwerking tussen Vodafone en Ziggo ontstaat er op de Nederlandse markt naast KPN een tweede telecomaanbieder die én een vast netwerk én een mobiel netwerk heeft. Vodafone moest wel afstand doen van zijn vaste telefonienetwerk om de mogelijk negatieve gevolgen voor de concurrentie te voorkomen. Eind 2016 gaf de ACM groen licht voor de overname door T-Mobile van deze vaste telecomtak van Vodafone Nederland.

Herziening telecombeleid

ACM-bestuurder Henk Don vertelde in september 2016 in het FD over de komende Brusselse wetgeving voor de kabel- en telecommarkt. De herziening van de wetgeving houdt volgens de ACM te weinig rekening met de ontwikkelingen in Nederland. Zo is er met de fusie Ziggo-Vodafone een tweede grote aanbieder gekomen naast KPN. Er zijn volgens Henk Don nieuwe regels vanuit Brussel nodig om toegangsregulering in dit soort situaties te kunnen bewerkstelligen.

Start vooronderzoek marktanalyse telecom

We zijn vanuit onze reguleringstaak in 2016 een vooronderzoek gestart naar de nieuwe verhoudingen op de telecommarkt en de ontwikkelingen zoals de toename van alles-in-1 abonnementen. De ACM vroeg in september 2016 de markt om input voor het vooronderzoek marktanalyse telecom.