Tekstgrootte  [-][+]
Jaarverslag 2016
Waarborgen effectieve concurrentie en keuze op telecommarkten

Waarborgen effectieve concurrentie en keuze op telecommarkten

In 2016 heeft de ACM zich ingezet om effectieve concurrentie voor bedrijven en keuzes voor consumenten op telecommarkten te waarborgen.

Implementatie marktanalyse ontbundelde toegang

In 2016 werd de regulering van kracht op de markt voor ontbundelde toegang. KPN moet toegang geven tot het laatste stukje verbinding naar het huis. Het is niet rendabel voor concurrenten van KPN om dat zelf aan te leggen. Doordat KPN toegang geeft kan de concurrentie diensten aanbieden aan consumenten en zakelijke eindgebruikers. KPN moet toegang geven tot zijn kopernetwerk en zijn glasvezelnetwerk. In 2016 heeft de ACM de maximale tarieven voor ontbundelde glastoegang vastgesteld die KPN mag vragen voor de toegang tot zijn glasvezelnetwerk naar woonhuizen (FttH). Ook zijn de regels uitgewerkt die er voor moeten zorgen dat KPN de diensten aan zakelijke eindgebruikers niet onder de kostprijs verkoopt. Als KPN dat zou doen zou de concurrentie geen kans hebben op de markt.

De toegang op het kopernet is in 2016 zo vormgegeven dat KPN beter in staat is om te investeren in een sneller netwerk. Dat heeft KPN ook gedaan. Hierdoor profiteren de klanten van KPN en de klanten van de concurrenten die toegang tot het kopernetwerk van KPN inkopen van steeds hogere internetsnelheden.

Onderzoek naar benodigde regulering van zakelijke telecommarkten

De ACM heeft in 2016 onderzoek gedaan naar de concurrentie op de zakelijke telecommarkten. We hebben geconcludeerd dat KPN geen toegang hoeft te geven tot zijn glasvezelnetwerk dat wordt uitgerold naar bedrijven (zakelijke glasvezelnetwerken, FttO). De reden is dat ook andere partijen zoals Eurofiber een vergelijkbaar netwerk ook deels hebben uitgerold. Het onderzoek of regulering van andere hoogwaardige netwerkdiensten en zakelijke telefonie nodig is, loopt nog.

Voldoet huidige regulering nog in duopolie KPN en Vodafone Ziggo?

In 2016 hebben Ziggo en Vodafone een joint venture gesloten. Als voorwaarde aan de goedkeuring was gesteld dat Vodafone zijn vaste diensten moest verkopen. T-Mobile heeft deze gekocht. Door deze fusie zijn er nu 2 spelers (KPN en Vodafone Ziggo) met een eigen mobiel én vast netwerk en 2 spelers (Tele2 en T-Mobile) met een mobiel netwerk, maar zonder eigen vast netwerk. Voor het leveren van vaste diensten zijn ze afhankelijk van gereguleerde toegang. We zijn in 2016 het vooronderzoek gestart of de huidige toegangsregulering nog voldoende is om te zorgen voor voldoende keuzevrijheid voor consumenten.