Tekstgrootte  [-][+]
Jaarverslag 2017
ACM zorgt voor duidelijke informatie consument

ACM zorgt voor duidelijke informatie consument

In 2017 is de ACM opgetreden tegen meerdere partijen die consumenten geen duidelijke tarieven en voorwaarden oplegden. Dit leidde onder meer tot:

  • Vermelding van prijzen van online concert-, theater- en festivaltickets inclusief alle onvermijdbare kosten
  • Het opnemen van autorijklaarkosten in de prijs van auto's door de autobranche

Prijzen van online tickets nu inclusief onvermijdbare kosten

Na een controle door de ACM bij de primaire online aanbieders van concert-, theater- en festivaltickets bleek dat de prijzen hiervan worden vermeld inclusief alle onvermijdbare kosten. Voorheen kwamen er tijdens het boekingsproces vaak nog allerlei onverwachte kosten bij, zoals service- of printkosten. De ACM had daarom de aanbieders opgedragen om de prijzen aan te passen.

Consumenten kunnen nu aan het begin van hun boeking zien hoeveel zij kwijt zijn voor hun ticket, inclusief alle onvermijdbare kosten, en kunnen zo prijzen beter vergelijken. Aanbieders kunnen bovendien eerlijker op prijs concurreren.

Autobranche hebben onvermijdbare kosten opgenomen in de prijs

De ACM heeft in 2016 de autobranche opgedragen om de prijzen van nieuwe auto's duidelijker te maken. Uit onderzoek bleek namelijk dat consumenten bij de autodealer bijna altijd meer betalen dan in de advertentie staat aangegeven. Dat komt door de zogenaamde 'autorijklaarkosten' die de autodealer in rekening brengt bovenop de adviesprijs. Dat bedrag kan oplopen van 600 tot wel 1.500 euro per auto.

De ACM had daarom alle 29 importeurs en hun dealers opgedragen hun prijzen inclusief de onvermijdbare kosten te vermelden. Na controle heeft de ACM vastgesteld dat de geadverteerde prijzen van nieuwe auto's nu wel inclusief de onvermijdbare autorijklaarkosten worden vermeld.