Betrouwbaarheid van online reviews

Online reviews spelen een steeds grotere rol in het keuzeproces van consumenten. Daarom is het belangrijk dat ze betrouwbaar zijn.

De ACM deed in 2017 een verkenning naar de betrouwbaarheid van online reviews. We hebben geen aanwijzingen gevonden dat er bij online reviews op dit moment zaken structureel mis gaan. Wel zien we een risico op misleiding van consumenten en schade voor bedrijven in de toekomst, vooral door het gebrek aan transparantie. En door werkwijzen die leiden tot een misleidende weergave van reviews.

Om de betrouwbaarheid van online reviews ook voor de toekomst in stand te houden, wijst de ACM bedrijven op de regels waaraan zij zich moeten houden, zoals:

• Informeer consumenten over de manier waarop reviews worden verzameld en weergegeven
  • Behandel positieve en negatieve reviews zoveel mogelijk gelijk
  • Plaats reviews zo snel mogelijk, in ieder geval op publicatiedatum en niet op schrijfdatum (Als de review die eerder is geschreven later wordt gepubliceerd met de schrijfdatum, dan komt hij niet bovenaan en is daarmee slecht vindbaar)
  • Wees transparant over het verhaal achter de review, zoals 'reviewers mochten het product gratis testen', 'de reviewer heeft een beloning ontvangen voor het schrijven van de review', 'de review is aangepast na contact met het bedrijf' etc.

Na contact met de ACM hebben 4 grote reviewwebsites laten weten deze regels voortaan toe te gaan passen.