Concentraties mediasector

Het medialandschap is de afgelopen jaren sterk gewijzigd door de opkomst van online media. We zien grote verschuivingen: lezers gaan steeds vaker naar online media en ook adverteerders kiezen steeds vaker online advertenties. Vorig jaar hebben we die ontwikkeling vastgesteld bij de beoordeling van de overname van Mecom door De Persgroep in 2015 en ook dit jaar zien we die ontwikkeling terug in onze besluiten in de mediasector.

Radio, tv en advertenties

Talpa Holding kreeg in juli 2017 van de ACM onder meer toestemming voor de overname van Sanoma Image. Bij Sanoma Image zijn de televisiezenders SBS6, Net5, Veronica en SBS9 ondergebracht. Sanoma Image verkoopt ook zendtijd voor tv-advertenties en verzorgt online marketing. De ACM ziet in de overname geen nadelen voor de keuzemogelijkheden van consumenten en adverteerders. Door de overname verandert er in het medialandschap weinig; de radio- en televisiezenders blijven bestaan. Voor de advertentiemarkt heeft de ACM nader onderzoek gedaan. De ACM concludeerde dat er sprake is van sterke positie op de radio-advertentiemarkt die niet overgeheveld kan worden naar de televisie-advertentiemarkt op de SBS-zenders. Dat komt vooral omdat de concurrerende televisiezenders van NPO en RTL een groot bereik hebben. Daarnaast oordeelde de ACM dat Talpa haar concurrenten niet wezenlijk kan benadelen door het aanbieden van gecombineerde radio-televisie-advertentieruimte aan adverteerders. Ook hier ziet de ACM geen problemen voor de keuzemogelijkheden van consumenten en adverteerders.

Talpa kreeg eind 2017 ook nog toestemming om Dasym Emesa Holding over te nemen. Dasym Emesa Holding is actief op het gebied van online verkoop van actiematige producten en arrangementen en van online advertenties.

Kranten

In mei 2017 bepaalde de ACM dat NRC en Telegraaf onder 1 dak bij Mediahuis verder mogen. Uit het onderzoek van de ACM blijkt dat er geen grote gevolgen zijn voor de concurrentie op het gebied van landelijke en regionale dagbladen en (online) advertentieruimte. De krantenlezer houdt namelijk dezelfde keuzemogelijkheden na deze overname. Bij het plaatsen van een krantenadvertentie blijft bijvoorbeeld het Algemeen Dagblad (onderdeel van De Persgroep) een geduchte concurrent. Dat geldt zowel voor landelijke als voor regionale dagbladen. Tot slot gaan steeds meer advertentiebudgetten van bedrijven naar online-advertenties, bijvoorbeeld via Google of Facebook. Daardoor wordt de invloed van kranten op de advertentiemarkt steeds minder groot.

Eind 2017 bepaalde de ACM dat de Zeeuwse kranten niet langer onafhankelijk van elkaar hoeven te opereren. Dat betrof de regionale kranten PZC editie Zeeuws Vlaanderen en BN/De Stem editie Zeeland. In 2000 verbond de ACM voorschriften aan het samengaan van de moederbedrijven van PZC en BN/De Stem (Wegener en VNU dagbladen). De ACM wilde met die voorschriften onder meer de onderlinge concurrentie tussen de 2 regionale kranten in Zeeuws Vlaanderen in stand houden en de onderlinge redactionele onafhankelijkheid van beide bladen waarborgen. Door de opkomst van online media zijn marktomstandigheden op de regionale nieuwsmarkt in Zeeuws Vlaanderen zodanig gewijzigd dat de voorschriften geen doel meer dienen. Door de opkomst van regionale nieuwswebsites is er nu voldoende concurrentiedruk op de regionale dagbladen in Zeeuws Vlaanderen. Bovendien hebben de 2 regionale dagbladen te kampen met dalende oplages. De ACM ziet dan ook geen risico's voor de mededinging als de kranten niet langer onafhankelijk van elkaar opereren.