Marktanalysebesluit 24-uurs zakelijke post

In het marktanalysebesluit 24-uurs zakelijke post heeft de ACM het vervoer van 24-uurs partijenpost geanalyseerd. De ACM heeft hierbij geconstateerd dat PostNL aanmerkelijke marktmacht (AMM) heeft. Daarom heeft de ACM besloten PostNL verplichtingen op te leggen voor toegang, tarieven en transparantie.

De ACM zorgt er met dit marktanalysebesluit voor dat postvervoerbedrijven 24-uurs partijenpost tegen redelijke voorwaarden bij PostNL kunnen aanbieden. Hierdoor zijn zij in staat om aan hun zakelijke klanten 24-uurs partijenpost voor bestemmingen in heel Nederland te leveren. De ACM verwacht dat dit leidt tot een verbetering van de concurrentie. Dit voorkomt excessieve prijzen, en levert kwaliteitsverbetering en meer keuze op voor bedrijven die 24-uurs partijenpost afnemen.

In het marktanalysebesluit heeft de ACM het effect op de consumentenwelvaart vastgesteld. Het betreft de opbrengst voor consumenten in de aanwezigheid van regulering ten opzichte van de situatie zonder regulering.

De ACM neemt de opbrengst voor 3 jaar mee. Voor 2017 komt de opbrengst voor de consument uit op ruim 28 miljoen euro. Door het dalende volume zal de geschatte opbrengst afnemen naar ongeveer 25 miljoen euro in 2018 en ongeveer 22 miljoen euro in 2019.