Nog voldoende concurrentie bij bundeling van telecomproducten

De ACM heeft in juli 2017 een rapportage gepubliceerd over bundeling van telecomdiensten en content. Hieruit blijkt onder meer dat er op dit moment voldoende concurrentie is op de telecommunicatiemarkt. Dit ondanks de bundeling van telecomproducten in 1 pakket.

De impact van alles-in-1 abonnementen

De ACM is tot deze conclusie gekomen na onderzoek naar de impact op de telecommarkt van alles-in-1 abonnementen: vaste telefonie, mobiel, internet en televisie. Aanbieders voegen steeds vaker exclusieve tv-kanalen, gratis films en series of sportuitzendingen toe aan de bundels. Dat is een manier om extra klanten te werven.

Dit kan voordelig zijn voor consumenten, maar bundeling levert ook risico's op voor concurrentie op langere termijn. Zo kunnen consumenten minder gemakkelijk overstappen. Bundeling kan daarnaast nadelig uitpakken voor kleine aanbieders. Deze aanbieders zijn vaak afhankelijk van gereguleerde toegang tot een vast netwerk. Ook kunnen ze vanwege hun omvang soms tegen minder goede voorwaarden content inkopen. Daardoor bestaat het risico dat kleine aanbieders van de markt verdwijnen.

Monitoring

Voor gezonde concurrentie is het belangrijk dat er ook kleinere telecomaanbieders blijven met scherpe tarieven. We blijven met oog op de genoemde risico's de markt monitoren. Ook zullen we monitoren hoe de beschikbaarheid van (de individuele onderdelen van) bundels en content zich verder ontwikkelt. De ACM onderzoekt op dit moment welke regulering de komende jaren nodig is om te zorgen voor behoud van voldoende concurrentie.