Ontwikkelingen op ConsuWijzer

We houden de ontwikkelingen bij ConsuWijzer goed in de gaten. Dat levert voor 2017 enkele opvallende trends op. Ook hebben we inzicht gekregen in populaire onderwerpen.

Trends bij ConsuWijzer

In 2017 werd de website ConsuWijzer.nl zo'n 9% meer bezocht dan in 2016. In totaal is de site ruim 3 miljoen keer bezocht. De tools, voorbeeldbrieven en stappenplannen zijn ook weer vaker gebruikt dan het jaar ervoor. Zoals andere jaren waren vooral de ruim 100 voorbeeldbrieven erg populair. Deze voorbeeldbrieven zijn in 2017 samen bijna 500.000 keer bekeken.

Opvallend is verder dat het aantal vragen en meldingen per e-mail is gestegen, terwijl dat al jaren daalde. ConsuWijzer heeft in 2017 een experiment met WhatsApp gedaan. Consumenten weten ons ook hierop goed te bereiken.

Populaire onderwerpen

We zien een toename aan problemen bij online verkoop. Daarbij komen problemen met proefpakketten en ongevraagde vervolgzendingen veel voor. Online verkoop gebeurt ook steeds vaker op sociale-media-kanalen zoals Facebook en Instagram. Doordat veel online verkopers internationaal opereren, zien we tegelijkertijd een toename aan grensoverschrijdende problemen. In deze grensoverschrijdende gevallen is het vaak lastig te bepalen welk recht van toepassing is.

Ook worden veel consumenten telefonisch benaderd voor abonnementen op kortingen of voor het meedoen aan kansspelen. Vervolgens blijkt het lastig om daar vanaf te komen. En er ontstaan vaak problemen met incassobureaus. Als laatste valt op dat zzp'ers en andere kleine ondernemers regelmatig in de veronderstelling zijn dat het consumentenrecht ook voor hun zakelijke aankopen geldt. Omdat het consumentenrecht niet voor zakelijke aankopen geldt, kan deze doelgroep niet bij ConsuWijzer terecht.

Onderwerpen waarvoor consumenten ConsuWijzer veel benaderden waren:

• "Hoe kom ik van een ongevraagde vervolgzending of ongevraagd abonnement af?"
  • "Hoe zeg ik een abonnement of contract op?"
  • "Het product deugt niet, wat kan ik doen?"
  • "Wat zijn mijn rechten bij koop op afstand (via een webwinkel, telefonisch of op straat)?"
  • "Wat zijn mijn rechten bij roaming: mobiel bellen, sms'en en internetten in het buitenland?"