Tekstgrootte  [-][+]
Jaarverslag 2017
Postmonitor

Postmonitor

De ACM heeft de taak om de ontwikkelingen op de postmarkt en de effecten van liberalisering van die markt in kaart te brengen.

In augustus 2017 publiceerde de ACM de Post- en Pakkettenmonitor 2016. Deze monitor is gebaseerd op gegevens van 28 postvervoerders en 6 pakketvervoerders in Nederland. De stand van zaken in de Nederlandse postmarkt laat onder andere zien dat in 2016:

  • Meer pakketten en minder brievenbuspost zijn verstuurd
  • Investeringen door postvervoerders en pakketvervoerders zijn gerealiseerd
  • Meer concurrentie in het vervoer van brievenbuspost is ontstaan.

Meer pakketten en minder brievenbuspost

In de bezorgmarkt, van brievenbuspost en pakketten samen, werd in 2016 de hoogste omzet behaald sinds 2013: 2,98 miljard euro. Nederland heeft een groeiende bezorgmarkt. Dit komt omdat de pakkettenmarkt harder groeit dan de markt voor brievenbuspost krimpt. De meeste bedrijven die brievenbuspost vervoeren, bezorgen ook pakketten. Post- en pakketvervoerders concurreren met elkaar om de gunst van de zakelijke verzender. Ook investeren ze om hun dienstverlening te verbeteren.

Zakelijke afzenders verstuurden in 2016 2,6 miljard poststukken. Dat is 10% minder dan in 2015. Consumenten verstuurden in 2016 196 miljoen stuks brieven en kaarten. Dat is gemiddeld 12 per persoon. In 2015 waren dat er nog 13. Bedrijven en consumenten verstuurden samen 350 miljoen pakketten in 2016. Het aantal pakketten in 2016 ligt 12% boven dat in 2015. Binnen Nederland werden de meeste pakketten verstuurd door bedrijven naar consumenten: 152 miljoen stuks. Bedrijven stuurden elkaar bijna 70 miljoen pakketten. Consumenten verstuurden 7 miljoen pakketten.

Investeringen door postvervoerders en pakketvervoerders

Postvervoerders hebben in 2016 geïnvesteerd in hun bedrijven. Meerdere van hen hebben geïnvesteerd in sorteermachines en transportmiddelen zoals busjes en elektrische fietsen. Ook hebben postvervoerders geïnvesteerd in bedrijfssoftware voor planning en registratie. Een aantal postvervoerders heeft diensten en nieuwe producten geïntroduceerd zoals fietskoeriersdiensten, brievenbuspakjes en eigen kerstzegels. Regionale postvervoerders hebben in 2016 ook geïnvesteerd in de uitbreiding van hun eigen bezorging. Op die plekken waar de postvervoerders geen eigen bezorging hebben, kunnen ze gebruik maken van het netwerk van PostNL.

Meer concurrentie op de postmarkt

De concurrentie op de postmarkt neemt toe. Over het geheel gezien is het marktaandeel van PostNL enigszins gedaald. Vooral het marktaandeel van de regionale vervoerders neemt toe. Voor bezorging van 24-uurs post (tijdkritische post) is er minder concurrentie dan voor de minder tijdkritische post. 10-15% van de post die 1 werkdag later wordt bezorgd, wordt bezorgd door anderen dan PostNL. Bij de langzamere post (48-72+-uurs post) is de concurrentie groter. Van deze post wordt 35-40% bezorgd door andere partijen dan PostNL. PostNL heeft bij het pakketvervoer een marktaandeel van ongeveer 60% en is daarmee de grootste vervoerder van binnenlands pakketvervoer. In het grensoverschrijdend vervoer van pakketten zijn er meerdere partijen die ongeveer even groot zijn met marktaandelen van ongeveer 25%.