Publiekscampagnes in 2017

De ACM voerde vanuit ConsuWijzer 4 publiekscampagnes over actuele consumententhema's. Het bieden van handelingsperspectief aan consumenten stond daarbij steeds voorop. Dit zie je terug in onze campagneboodschappen:

1. "Bestel niet zomaar iets via social media. Check eerst wie erachter zit. Doe de Online Shop Check."
  2. "Reviews? Kijk verder dan je neus lang is."
  3. "Zeg nee tegen ongewenste telefonische verkoop. Lees de tips op ConsuWijzer.nl."
  4. "Bescherm je privacy. Ga aan de slag met de tips op ConsuWijzer.nl."

De campagnes verwezen consumenten naar checklists, stappenplannen en voorbeeldbrieven op ConsuWijzer.nl. Zo maakten we hen het zo gemakkelijk mogelijk om in actie te komen.

Campagne: 'Bestel niet zomaar iets via social media. Check eerst wie erachter zit'

Het wordt steeds makkelijker om producten of diensten rechtstreeks te kopen via sociale media. Met deze campagne hebben we mensen bewust gemaakt van de risico's van impulsaankopen via sociale media. En we boden hen handvatten om problemen te voorkomen. De campagne richtte zich op mensen die veel op sociale media zitten, regelmatig online aankopen doen en specifiek op jongeren tussen de 15-25 jaar.

Concept

"Leuke sneakers bestellen op Insta? Met een paar klikken is het geregeld." Maar bij wie koop je dan eigenlijk? Om die bewustwording aan te jagen plaatsten we zelf advertenties op Facebook, Instagram, YouTube en Marktplaats. Na een paar seconden kwamen de advertenties tot leven en onthulden dat achter de fraaie advertentie een malafide of onprofessionele ondernemer kan schuilgaan. Met alle gevolgen van dien. De advertenties linkten door naar de Online Shop Check van ConsuWijzer. Op deze Online Shop Check vind je handige tips om te controleren of een online shop wel betrouwbaar is.

Strategie

De campagne nestelde zich op dezelfde platformen die de verkopers op social media zelf gebruiken: Facebook, Instagram, YouTube en Marktplaats. Bovendien hebben we 2 hele bekende YouTubers (StukTV en Anna Nooshin) ingezet om de boodschap specifiek bij jongeren te krijgen.

Resultaten

Free publicity-bereik:

• Het persbericht over de campagne werd landelijk opgepikt door vrijwel alle relevante media. Er is aandacht aan besteed op radio en televisie, in landelijke en regionale dagbladen en op consumenten-, jongeren- en publieksmedia. Bereik: 5 miljoen mensen.
  • Via partners die onze boodschap deelden bereikten we 0,5 miljoen mensen.

Betaald bereik:

• De 5 campagnefilms hadden een betaald bereik van 17 miljoen impressies en een uniek bereik van een paar miljoen mensen die de campagne gemiddeld 4 keer te zien kregen.
  • De 2 influencers StukTV en Anna Nooshin bereikten met hun YouTube-video en Story en posts op Instagram ruim 1 miljoen views en bijna 100.000 likes. De video van StukTV werd bovendien door meer dan 50% van de ruim 500.000 jongeren voor meer dan de helft uitgekeken.
  • Ruim 35.000 mensen hebben doorgeklikt naar de Online Shop Check.

We hebben de effecten van deze campagne gemeten. Zie ook: Effecten van onze campagnes.

Campagne: 'Zeg nee tegen ongewenste telefonische verkoop'

In oktober riepen we consumenten via de landelijke pers en sociale media op om niet in te gaan op ongewenste telefonische verkoop. Inclusief een duidelijk handelingsperspectief met 3 tips:

1. "Zeg geen ja om er vanaf te zijn"
  2. "Gebruik je recht van verzet"
  3. "Geef niet zomaar je gegevens weg"

Het persbericht werd goed opgepakt door de landelijke media. En op sociale media werd de minicampagne bijna 200.000 keer vertoond aan de doelgroep en genereerde ongeveer 7.000 clicks.

Campagne: 'Kom in actie voor je online privacy'

In het kader van de jaarlijkse landelijke publiekscampagne Alert Online van overheidsplatform veiliginternetten.nl voerden we in het najaar weer een minicampagne via sociale media.

Onder het motto "Kom in actie voor je online privacy" gaven we 3 tips om je online privacy beschermen. Onze Facebook-berichten genereerden ruim 125.000 vertoningen en ca. 4.000 clicks.

Campagne: 'Reviews? Kijk verder dan je neus lang is.'

In het voorjaar wezen we consumenten op de voor- en nadelen van klantbeoordelingen op internet. Onder het motto "Reviews? Kijk verder dan je neus lang is" boden we een checklist om de betrouwbaarheid van die beoordelen na te gaan. De minicampagne had een bereik van 113.000 vertoningen. Ook het persbericht werd goed opgepakt door de landelijke- en publieksmedia.