In verbinding met consumenten en bedrijven

​Het is voor de effectiviteit van ons toezicht belangrijk om in verbinding te zijn met onze omgeving. Om verbinding te houden met consumenten en ondernemingen, maken we daarom meer gebruik van beeld, zoals infographics en van sociale media. Op deze manier kunnen we effectiever het gedrag van consumenten en bedrijven beïnvloeden. Met onze campagne 'Bestel niet zomaar iets via social media. Check eerst wie erachter zit' waarschuwden we bijvoorbeeld consumenten voor impulsaankopen via sociale media zoals Facebook en Instagram. De ACM zette ook populaire vloggers op YouTube in om jongeren te bereiken die hier extra gevoelig voor zijn omdat zij heel actief zijn op sociale media. Daarnaast lanceerden we een online toolkit die het (schuld)hulpverleners makkelijker maakt om namens hun cliënten in actie te komen tegen oneerlijke handelspraktijken. Hiermee probeerden we de minder zelfredzame consument te bereiken die (schuld-) hulpverleners nodig hebben om incassoproblemen op te lossen. Verder hebben we in 2017 weer gewaarschuwd voor verboden kartelafspraken met de campagne 'Kartels gaan nooit onopgemerkt'. Om meer inzicht te geven in wat we doen met een tip, hebben we een video online gezet waarin we hierover vertellen.