Waarborgen van een concurrerende innovatieve postsector

De ACM streeft naar een goed functionerende postmarkt.

ACM neemt besluit over tijdkritische brievenbuspost

In 2017 heeft de ACM haar marktanalyse naar de tijdkritische brievenbuspost afgerond. De ACM heeft onderzocht of er sprake is van effectieve concurrentie in het vervoer van 24-uurs partijenpost. We hebben geoordeeld dat dit niet het geval is. PostNL moet op basis van het besluit aan andere postvervoerbedrijven toegang blijven geven tot zijn sorteer- en bezorgnetwerk.

Keuze voor verzenders van zakelijke post

De concurrenten van PostNL hebben voor het vervoer van tijdkritische brievenbuspost geen landelijk dekkend netwerk. Ze zijn deels afhankelijk van toegang tot het bezorgnetwerk van PostNL om 24-uurs partijenpost in heel Nederland te kunnen aanbieden. Op basis van het besluit kunnen bedrijven en organisaties voor hun tijdkritische post blijven kiezen uit meerdere postvervoerbedrijven. Dit stelt regionaal opererende postvervoerbedrijven in staat om landelijke bezorging van tijdkritische post aan te bieden.

Met het besluit blijft de toegang tot het netwerk van PostNL voor de tijdkritische postmarkt ook vanaf 1 augustus 2017 gewaarborgd. Op die datum verviel artikel 9 van de Postwet. Dat artikel regelde deze toegang voor andere postvervoerders.

Voorwaarden die PostNL mag stellen

De ACM heeft in het besluit voorwaarden vastgesteld die PostNL mag hanteren voor het vervoeren van deze post. Bijvoorbeeld over de tijden waarop andere postvervoerders hun post moeten aanleveren bij PostNL en over de tarieven die zij bij hen in rekening mag brengen. De tarieven worden zo vastgesteld dat PostNL niet alleen haar kosten kan terugverdienen maar ook een redelijk rendement kan behalen op deze toegang. Tegen dit besluit is beroep aangetekend.